Gorący temat

Księżycówka, tom 3: Rue Le Jour – hipnotyzujący Nowy Orlean [recenzja]

Z okładki trzeciego tomu “Księżycówki” spogląda na nas zaśliniony wilkołak w towarzystwie zombie. Brian Azzarello oznajmia tym samym, że wątki kryminalne schodzą na dalszy plan, a horror wjeżdża na pełnym gazie.

“Rue Le Jour” bezpośrednio kontynuuje motywy z poprzedniego albumu. Nieudacznik Lou Pirlo wraz z nową dziewczyną uciekają do Nowego Orleanu, by uleczyć byłego gangstera z wilkołaczej klątwy. By tego dokonać muszą opłacić lokalne kapłanki. Pirlo wyrusza zatem na nocne swawole i szybko zdobywa potrzebne pieniądze, zwraca jednak na siebie uwagę potężnego Houngana, szamana voodoo, który widzi w nim potężne narzędzie do osiągania własnych celów.  Tak rozpoczyna się krwawa walka o wyzwolenie i spętanie duszy Pirlo. W tle słychać jeszcze echa bimbrowników z Appalachów, którzy muszą rozpocząć życie na nowo, a ich dalsze losy poznamy zapewne w kolejnych tomach.

Nową serię Azzarello czyta mi się bardzo przyjemnie, choć nie wzbudza już takich emocji jak np. pierwsze tomy “100 Naboi”. To solidny kryminał gangsterski doprawiony wątkami nadnaturalnymi, którego największym atutem są czasy, w których się rozgrywa, czyli okres prohibicji. Scenarzysta kreśli wiarygodny obraz Nowego Orleanu lat 20., wypełniony dekadencją i kontrastującą z nią biedotą, rasizmem i obyczajowością dotkniętą przez gangsterski światek.Wszystko jest tu ładnie dograne, pomysł wyjściowy chwyta z miejsca i jest interesująco rozwijany, a finał albumu zwiastuje przynajmniej podtrzymanie tego solidnego poziomu. 

No i jest jeszcze Eduardo Risso ze swoimi czarującymi rysunkami, które wyniósł na najwyższy poziom. Autor kreśli oszczędne w detale plansze, ale za to pełne ekspresji i emocji. Wizualne chwyty z kina noir ma opanowane do perfekcji, a do tego eksperymentuje z kolorami – efekt jest co najmniej bardzo dobry. Graficznie jest zatem efektownie i zniewalająco.

Księżycówka, tom 3: Rue Le Jour

Nasza ocena: - 70%

70%

Scenariusz: Brian Azzarello. Rysunki Eduardo Risso. Mucha Comics 2021

User Rating: Be the first one !

Paweł Deptuch

Redaktor, publicysta, autor kilku opowiadań i scenariuszy komiksowych. W latach 2004-2010 redaktor naczelny portalu Carpe Noctem. Od 2006 r. współpracuje z miesięcznikiem Nowa Fantastyka, a w latach 2018/2019 z polską edycją magazynu Playboy, gdzie pisał o nowych technologiach. Publikował też w zinach (Ziniol, Biceps) i prasie specjalistycznej (Czachopismo, Smash!). Od 2008 r. elektor Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego, a od 2019 r. juror Nagrody Nowej Fantastyki w kategorii Komiks Roku.

Zobacz także

Jazz Maynard tom 3. Live in Barcelona – przesycona jazzem współczesna opowieść noir [recenzja]

Chociaż dość długo kazali autorzy serii „Jazz Maynard” czekać na kolejną odsłonę o muzyku – …

Leave a Reply