„Slow fashion” Moniki Szymor to najnowsza publikacja niszowego wydawnictwa Moc Media. Autorka jest projektantką, w dodatku od lat siedzi w branży modowej, dlatego doskonale wie o czym pisze. W jej publikacji znajdziecie wszystko co chcielibyście wiedzieć o branży odzieżowej ze szczególnym naciskiem na ideę slow fashion.
Książka Moniki została napisana rzeczowo i profesjonalnie, ale też ciepło i bez wpędzania odbiorcy w poczucie winy. Autorka bazuje na osobistym doświadczeniu, a jej opowieść o babci robiące zakupy w zakopiańskim sklepiku jest tak ujmująca i pełna czułości, że trudno nie uśmiechnąć się na to wspomnienie. Jeśli chodzi o konkrety, to w „Slow fashion” znajdziemy garść informacji historycznych z Polski i ze świata, z opowieścią o białym t-shircie oraz historią łódzkich włókniarek na czele, a także odniesienie do społecznego i kulturowego spojrzenia na modę. Monika omawia cały proces powstawiania odzieży, pokazuje konkretne wyliczenia, tłumaczy dlaczego ciuchy u lokalnych producentów są droższe od tych z sieciówek, przytacza dramatyczne historie związane z wykorzystywaniem ludzi, a w szczególności kobiet i dzieci, do niewolniczej pracy w szwalniach. Wymienia style konsumpcji, omawia typy materiałów, podpowiada jak zadbać o własną garderobę, uporządkować szafę, odnaleźć swój styl, a nawet jak czytać metki, czy jak segregować ubrania do prania, żeby po wyjęciu z pralki nie było przykrych niespodzianek.
To wszystko jest ważne, ale to tylko otoczka, bo serce tej książki znajduje się w uważnym i pełnym czułości spojrzeniu na drugiego człowieka oraz potrzebie zmieniania świata na lepsze. Brzmi górnolotnie? Być może, jednak głęboko humanistyczne spojrzenie autorki na świat nie przestaje mi imponować. Monika Szymor uświadamia czytelnikowi jak wiele zależy od jego codziennych wyborów. I wcale nie chodzi o to, żeby biczować się po zakupie bluzki za 10 zł z sieciówki, ale, żeby wiedzieć co składa się na tą cenę i jak drmatyczne koszty ponoszą często ludzie pracujący w azjatyckich fabrykach. To my – konsumenci, mamy prawo wymagać od wszystkich marek, nawet światowych gigantów, odzieży dobrej jakości, etycznej produkcji, godnych warunków pracy dla pracowników szwalni oraz odpowiedzialnego podejścia do kwestii związanych z ochroną środowiska. Mamy tę moc, wystarczy podejść do zakupów w świadomy i rozsądny sposób. „Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie” mówił Gandhi, a Monika Szymor daje nam konkretne narzędzie do osiągnięcia celu. Polecam z całego serca.
Slow fashion
Nasza ocena: - 80%
80%
Monika Szymor, Moc Media 2021