Gorący temat

Ascender, tom 3: Cyfrowy mag – akcja, reakcja i do przodu [recenzja]

W poprzednim tomie “Ascendera” Jeff Lemire ujawnił istotne wydarzenia stojące za przebudzeniem magii w galaktyce i przybliżył retrospektywne losy kilku bohaterów próbujących odnaleźć się w nowej sytuacji. W “Cyfrowym magu” znów posuwa fabułę naprzód, wyraźnie zmierzając do finału.

Scenarzysta kontynuuje podjęte wcześniej wątki. I tak, Matka wkracza w nowy etap poszukiwań zagrożeń, które mogą zakończyć jej niepodzielne panowanie. Andy wraz z Effie odkrywają osobliwą wioskę sprzymierzeńców, a Telsa, Mila i ich towarzysze wydostają się z planety i odnajdują kogoś kto jest w stanie naprawić mapę Zbója. Wszystko toczy się szybko, sprawnie i z odpowiednią dawką dramatyzmu. Można nawet powiedzieć, że trochę nie w stylu Lemire’a, bowiem znacznie więcej tu dynamicznej akcji, niż typowych dla niego budowania relacji między postaciami, czy drobnych slice of life. Nie jest to zarzut, a jedynie spostrzeżenie, bowiem tej serii akurat taka kondensacja akcji jest potrzebna. Poza tym Lemire’owi należą się ukłony za niezwykle udane czerpanie z klasyki literatury, telewizji czy kina science fiction i przerobienie jej na współczesną, lekką modłę. “Ascender” to orzeźwiający powiew świeżości w tematyce kosmicznych epopei, w umiejętny sposób przemycający szereg ciekawych kwestii futurologicznych, opakowanych w zgrabną przygodowo-sensacyjną akcję.

Graficznie jest bez zmian. Dustin Nguyen, do kreślenia osobliwego wszechświata wykorzystuje akwarele i specjalne płótno, którego faktura jest widoczna na każdej stronie, a która nadaje historii wizualnej szlachetności. Autor wykonuje fenomenalną robotę i ten tytaniczny wysiłek oraz liczne graficzne fajerwerki to kolejny argument za tym aby sięgnąć zarówno po “Ascendera” jak i “Descendera”. Czekam na ostatni tom, wierząc, że Lemire ma w zanadrzu jeszcze kilka interesujących chwytów, które wykorzysta w zbliżającym się finale opowieści.

Ascender, tom 3: Cyfrowy mag

Nasza ocena: - 80%

80%

Scenariusz: Jeff Lemire. Rysunki: Dustin Nguyen. Tłumaczenie: Jacek Drewnowski. Mucha Comics 2022

User Rating: Be the first one !

Paweł Deptuch

Redaktor, publicysta, autor kilku opowiadań i scenariuszy komiksowych. W latach 2004-2010 redaktor naczelny portalu Carpe Noctem. Od 2006 r. współpracuje z miesięcznikiem Nowa Fantastyka, a w latach 2018/2019 z polską edycją magazynu Playboy, gdzie pisał o nowych technologiach. Publikował też w zinach (Ziniol, Biceps) i prasie specjalistycznej (Czachopismo, Smash!). Od 2008 r. elektor Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego, a od 2019 r. juror Nagrody Nowej Fantastyki w kategorii Komiks Roku.

Zobacz także

Świat Akwilonu. Orki i gobliny, tom 3; Gri’im – samotność orka [recenzja]

  Trzeci tom “Orków i goblinów” utwierdza w przekonaniu, że warto inwestować swój czas w …

Leave a Reply