Gorący temat

Kontrast – karcianka z elementami kombinowania [recenzja]

„Kontrast” to przyjemna dla oka, szybka i sympatyczna karcianka, w której liczy się umiejętność kombinowania i przewidywania wyborów dokonywanych przez przeciwników.

Małe, poręczne pudełeczko skrywa w swoim wnętrzu 110 kart – 36 kart symboli oraz 74 dwustronne karty z obrazkami. Karty z symbolami przedstawiają przeciwieństwa – gruby i chudy, mały i duży, okrągły – kwadratowy, ciężki – lekki, a także zestawienia kolorów – niebieski i zielony oraz żółty i czerwony. Każdy gracz dysponuje zestawem sześciu kart z dwunastoma symbolami. Natomiast karty z obrazkami to już małe ilustratorskie cudeńka. Grafikom trudno się oprzeć, są urocze i bardzo różnorodne, bo za ich powstanie odpowiada aż pięciu twórców. Nie ma wspólnego klucza logicznego dla kart, obrazki są urozmaicone i przedstawiają zarówno zwykłe przedmioty, jakieś zbliżenia i szczegóły, aż po baśniowe scenki rodzajowe. Jakościowo karty przypominają typowe karty do gry, kartoniki są cienkie i giętkie, więc trzeba uważać, żeby ich nie uszkodzić. „Kontrast” przeznaczony jest dla dzieciaków od 8 roku życia, choć z wersją kooperacyjną poradzą sobie również młodsi gracze. Rozgrywkę możemy przeprowadzić w gronie od 2 do 6 osób. Tyle jeśli chodzi o aspekty techniczne, pora przystąpić do zabawy!

Najpierw rozdajemy wszystkim graczom takie same zestawy kart z symbolami, a odpowiednią ilość kart z obrazkami kładziemy na środku (ilość karty jest powiązana z ilością osób biorących udział w zabawie). Każdy tasuje swoje karty z symbolami i wybiera dwa kartoniki, które kładzie przed sobą odkryte. Teraz wszyscy gracze spoglądają na obrazek leżący na środku i z kart pozostałych w ręce wybierają ten symbol, który najbardziej kojarzy im się z ilustracją. Np. jamnik na zielonym tle może być chudy, długi albo zielony. Wybraną kartę kładziemy symbolem do dołu, w taki sposób, aby symbol był bliżej stosiku kart z obrazkami. Następnie każdy gracz odwraca swoją kartę ujawniając wybrany przez siebie symbol. Punktowany jest ten symbol, który został wskazany przez większość graczy. Jeśli wszyscy mieli to samo skojarzenie, wówczas nikt nie zdobywa punktu. Wygrywa ten, kto po zakończeniu wszystkich tur nazbiera najwięcej punktów. Brzmi skomplikowanie? Może pozornie, bo tak naprawdę zasady są bardzo proste i szybko wpada się w rytm zabawy.

Pomysł na karciankę jest o tyle ciekawy, że w grach dla dzieci zazwyczaj chodzi o nieszablonowe myślenie i stosowanie oryginalnych rozwiązań. Tym razem musimy wymyślić jaki szczegół wybierze największa ilość graczy i dobrze obstawić. Uważni uczestnicy zabawy mogą pokusić się o pewnego rodzaju strategię, a nawet być o krok przed przeciwnikami i próbować przewidzieć ich ruchy. Poziom trudności w dużej mierze zależy od obrazka, do którego szukamy skojarzeń. Również dynamika gry zależy od nas, od entuzjazmu uczestników i emocji, które wygenerujemy podpuszczając młodszych graczy. Grupa dorosłych szybko się znudzi, natomiast dzieciaki z pewnością będą zadowolone.

Kontrast

Nasza ocena: - 70%

70%

Perk. Wiek +8, ilość graczy 2-6, wyd. Hobbity.eu, 2017

User Rating: Be the first one !

Marta Kowal

Rocznik 87. Mama Ignacego, czytelniczka z bibliofilskimi skłonnościami, hobbicka dusza, zakochana w poezji, muzyce, psach i ptakach. Nie znosi gadać o sobie, dlatego pisze o książkach na dwóch blogach: Zaczytana mama i Exlibris Marty.

Zobacz także

Najstarszy magazyn dla dzieci w Europie świętuje swoje urodziny – Świerszczyk ma już 78 lat!

„Świerszczyk” to najdłużej ukazujące się pismo dla dzieci w Europie. Od 78 lat zachęca polskie …

Leave a Reply