Bradl, tom 4 – polskie agentki w akcji [recenzja]

Seria “Bradl” już na stałe wpisała się do krajobrazu polskiego komiksu jako solidna, profesjonalnie przygotowana opowieść czerpiąca z historii II wojny światowej, ale jednocześnie podana z awanturniczym zacięciem. Czwarty tom oprócz dalszych przygód tytułowego Bradla przybliża również sylwetki polskich agentek wywiadu.

Dwie pierwsze odsłony cyklu były bardzo klarowną, świetnie opowiedzianą historią w duchu najlepszych szpiegowskich dzieł, gdzie historyczne fragmenty wykorzystano do przedstawienia emocjonującej fikcji. W trzecim tomie akcja nieco zwolniła, narracja stała się mniej przejrzysta a liczne retrospekcje niewiele wnosiły do fabuły i niepotrzebnie ją rozpychały. W najnowszym tomie ten negatywny efekt pogłębia się. W dwóch kolejnych rozdziałach opowieść jest dynamicznie poprowadzana i prześlicznie rozrysowana, ale wzrasta poczucie czytelniczego zagubienia. Nawet pomimo skupienia i wytężonej uwagi można zagubić się w płaszczyźnie czasowej lub niezbyt czytelnie spiętym wątku. Często też pojawia się problem z odróżnieniem niektórych postaci, co może kilkukrotnie zirytować.

Mimo tych mankamentów “Bradl” to wciąż seria warta czytania i trzymania na półce z kilku powodów. Po pierwsze ilustracje Marka Oleksickiego, które w malowniczy sposób oddają ducha tamtych czasów, oczarowują ilością szczegółów oraz tym szczególnym noirowym klimatem. Po drugie: zaplecze historyczne w postaci bardzo szczegółowych i diablo ciekawych felietonów przeróżnych historyków, wzbogaconych fotosami i szkicami. Poza tym przygody Kazimierza Leskiego, Muszkieterów i innych konspiratorów świetnie inspirują do samodzielnych poszukiwań ciekawostek i faktów z tego szczególnego okresu polskiej historii.  A tutaj przecież mamy do czynienia ze stosunkowo słabo znanymi faktami o twardych polskich agentkach, których historie mogłyby posłużyć za podstawy do cudownych filmów szpiegowskich, których pozazdrościliby twórcy Jamesa Bonda czy Jasona Bourne’a. Z zainteresowaniem czekam na kolejny tom, po cichu mając nadzieję, że seria wróci na znajome tory z dwóch pierwszych tomów.

Bradl, tom 4. Scenariusz: Tobiasz Piątkowski. Rysunki: Marek Oleksicki. Egmont 2019

Ocena: 7/10

Paweł Deptuch

Avatar
Redaktor, publicysta, autor kilku opowiadań i scenariuszy komiksowych. W latach 2004-2010 redaktor naczelny portalu Carpe Noctem. Od 2006 r. współpracuje z miesięcznikiem Nowa Fantastyka, a w latach 2018/2019 z polską edycją magazynu Playboy, gdzie pisał o nowych technologiach. Publikował też w zinach (Ziniol, Biceps) i prasie specjalistycznej (Czachopismo, Smash!). Od 2008 r. elektor Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego, a od 2019 r. juror Nagrody Nowej Fantastyki w kategorii Komiks Roku. Tata dwóch przepełnionych energią chłopaków.

Zobacz także

Descender, tom 6: Wojna maszyn – satysfakcjonujący finał [recenzja]

Na okładce finałowego tomu “Descendera” robot Tim-21 unosi się w przestrzeni na tle wielkiego wybuchu. …

Leave a Reply