Seria “Bradl” już na stałe wpisała się do krajobrazu polskiego komiksu jako solidna, profesjonalnie przygotowana opowieść czerpiąca z historii II wojny światowej, ale jednocześnie podana z awanturniczym zacięciem. Czwarty tom oprócz dalszych przygód tytułowego Bradla przybliża również sylwetki polskich agentek wywiadu.
Dwie pierwsze odsłony cyklu były bardzo klarowną, świetnie opowiedzianą historią w duchu najlepszych szpiegowskich dzieł, gdzie historyczne fragmenty wykorzystano do przedstawienia emocjonującej fikcji. W trzecim tomie akcja nieco zwolniła, narracja stała się mniej przejrzysta a liczne retrospekcje niewiele wnosiły do fabuły i niepotrzebnie ją rozpychały. W najnowszym tomie ten negatywny efekt pogłębia się. W dwóch kolejnych rozdziałach opowieść jest dynamicznie poprowadzana i prześlicznie rozrysowana, ale wzrasta poczucie czytelniczego zagubienia. Nawet pomimo skupienia i wytężonej uwagi można zagubić się w płaszczyźnie czasowej lub niezbyt czytelnie spiętym wątku. Często też pojawia się problem z odróżnieniem niektórych postaci, co może kilkukrotnie zirytować.
Mimo tych mankamentów “Bradl” to wciąż seria warta czytania i trzymania na półce z kilku powodów. Po pierwsze ilustracje Marka Oleksickiego, które w malowniczy sposób oddają ducha tamtych czasów, oczarowują ilością szczegółów oraz tym szczególnym noirowym klimatem. Po drugie: zaplecze historyczne w postaci bardzo szczegółowych i diablo ciekawych felietonów przeróżnych historyków, wzbogaconych fotosami i szkicami. Poza tym przygody Kazimierza Leskiego, Muszkieterów i innych konspiratorów świetnie inspirują do samodzielnych poszukiwań ciekawostek i faktów z tego szczególnego okresu polskiej historii. A tutaj przecież mamy do czynienia ze stosunkowo słabo znanymi faktami o twardych polskich agentkach, których historie mogłyby posłużyć za podstawy do cudownych filmów szpiegowskich, których pozazdrościliby twórcy Jamesa Bonda czy Jasona Bourne’a. Z zainteresowaniem czekam na kolejny tom, po cichu mając nadzieję, że seria wróci na znajome tory z dwóch pierwszych tomów.
Bradl, tom 4. Scenariusz: Tobiasz Piątkowski. Rysunki: Marek Oleksicki. Egmont 2019
Ocena: 7/10