Gorący temat

Pożeracze nocy tom 1: Pożeraczka nocy [recenzja]

0 0
Read Time:2 Minute, 42 Second

Duet autorek znanych z “Monstressy” powraca w zupełnie nowej  opowieści. Jeśli  kogoś zmęczyła już wcześniejsza seria, dzięki „Pożeraczom nocy” szybko przypomni sobie moc  wrażeń, które w swych początkach zapewniała opowieść o Maice Wilk. 

Tytuł nowej historii Takedy i Marjorie Liu pasuje zarówno do horroru i powieści fantasy – zresztą na pograniczu tych gatunków zbudowana była “Monstressa”. W tym przypadku mamy jednak konkretną różnicę. ‘Pożeracze nocy” rozgrywają się we współczesnym świecie w nowojorskiej scenerii, a nieco wiecej egzotyki dodają fabule reminiscencje z lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku mające miejsce w Hongkongu. To także w równym stopniu horror i fantasy, jak i intrygująca opowieść rodzinna i przez długi czas to właśnie ta ostatnia z opcji przeważa w fabule. Jest zresztą kluczowa dla całej opowieści, bo elementy nadprzyrodzone można odczytywać jako rodzaj nowego stopnia w rodzinnych relacjach, a całość jest po prostu opowieścią o pokoleniowych różnicach, które w fantastycznym sztafażu Marjorie Liu poddaje szczegółowej wiwisekcji. 

Oto azjatycka rodzina żyjąca w Ameryce. Rodzice  to mocno specyficzna Ipo i jej mąż Keon, kótry jest niczym do serca przyłóż. Ich dzieci to niespełnione zawodowo bliźnięta Milly i Billy, na co dzień pracujący  w rodzinnej restauracji. I choc pierwszy tom tej nagrodzonej Eisnerem historii rozgrywa sie zgodnie z założeniami motywu o nawiedzonym domu, to przez większą część fabuły obserwujemy rodzinne relacje, ze szczególnym uwzględnieniem cierpkiej w kontaktach z dziećmi Ipo, której tajemniczą przeszłość poznajemy z wspomnianych wyżej retrospekcji. Jej dorosłe dzieci czują się niedocenione przez matkę i żyją ze świadomością, że nigdy nie sprostają jej nie do końca sprecyzowanym oczekiwaniom. Czytelnika zresztą również irytuje postawa Ipo i jest w stanie zrozumieć rozchwianie emocjonalne, a  nawet rodzaj desperacji w zachowaniach jej dzieci – ich interakcje zawierają zresztą sporą dawkę humorystycznych, przerysowanych sytuacji o mangowym sznycie. Co ciekawe, to przerysowanie jest również obecne w momentach czystej grozy, która bierze górę w drugiej części komiksu, a to połączenie z kolei świadczy o tym, że “Pożeracze nocy’ to tak samo jak w przypadku ‘Monstressy” coś więcej niż tylko gatunkowa opowieść. 

Na pewno na “Pożeraczy nocy” można spojrzec jak na historie o emigrantach poszukujących własnej tożsamości w nowym miejscu do życia. Tyle że dwójkę dorosłych dzieci Ipo nie zaliczamy już do emigracji, bo wychowali się w Ameryce. Czy chodzi zatem o przeciaganie liny miedzy tradycją a kosmopolityzmem, o uwarunkowania, które ani rodzicom, ani dzieciom nie pozwalają w pełni określić własnej przynależności etnicznej? Marjorie Liu wydaje  się szczególnie rozwijać tę właśnie perspektywę pogłębiając ja o element nadnaturalny, który ma podkreślić problemy z dopasowaniem się do wzorca. 

Rzecz w tym, że w przypadku “Pożeraczy nocy” chodzi o coś więcej, co rozwija się w zaskakujący sposób w fabule i nawiązując do tytułu stawia całą rodzinę w nowej sytuacji – w jakiej, to byłoby już spoilerem, lepiej doczytać do tego miejsca samemu, by spostrzec jaki ciekawe widoki zapewniają zastosowane przez scenarzystkę, gatunkowe fabularne zwroty. Jestem bardzo ciekaw w jaką stronę podąża ta historia w kolejnym tomie i jak uświadomienie sobie pewnych możliwości (ale zarazem związanych z nimi ograniczeń) wpłynie na dwójkę młodszych bohaterów. “Pożeracze nocy” obiecują wiele – to ponoć tylko trzy tomy, co wydaje się w sam raz na obraną tematykę. Skondensowana, ta opowieść powinna wybrzmieć w sam raz w swojej zaskakującej, fabularno-symbolicznej polifonii.

 

About Post Author

Tomasz Miecznikowski

Filmoznawca z wykształcenia. Nałogowy pochłaniacz seriali. Kocha twórczość Stephena Kinga i wielbi geniusz Alana Moore'a. Pisał artykuły do "Nowej Fantastyki" i Instytutu Książki, jego teksty i recenzje ukazują się na portalach fantastyka.pl i naekranie.pl. Wyróżniony przez użytkowników fantastyka.pl za najlepszy tekst publicystyczny 2013 roku.
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Pożeracze nocy tom 1: Pożeraczka nocy

Nasza ocena: - 80%

80%

Scenariusz: Marjorie Liu. Rysunki: Sana Takeda. Tłumaczenie: Maciej Muszalski. Non Stop Comics 2024

User Rating: Be the first one !

Tomasz Miecznikowski

Filmoznawca z wykształcenia. Nałogowy pochłaniacz seriali. Kocha twórczość Stephena Kinga i wielbi geniusz Alana Moore'a. Pisał artykuły do "Nowej Fantastyki" i Instytutu Książki, jego teksty i recenzje ukazują się na portalach fantastyka.pl i naekranie.pl. Wyróżniony przez użytkowników fantastyka.pl za najlepszy tekst publicystyczny 2013 roku.

Zobacz także

Ostatni dzień Howarda Phillipsa Lovecrafta – hołd złożony tragizmowi [recenzja]

„Ostatni dzień Howarda Philipsa Lovecrafta” to przede wszystkim popis graficznego talentu Jakuba Rebelki. Od lat …

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Leave a Reply