Gorący temat

Spider-Man: Niebieski – wzruszająca historia Petera Parkera [recenzja]

Jeph Loeb i Tim Sale to jeden z najbardziej rozpoznawalnych duetów w branży komiksowej. Ich liczne dzieła, a w szczególności „Batman: Długie Halloween”, czy „Superman: Na wszystkie pory roku”, zaliczane są do klasyki gatunku superbohaterskiego, a wśród czytelników posiadają status kultowych. Prócz kanonicznych historii dla DC Comics, duet ten stworzył serię monochromatycznych albumów dla wydawnictwa Marvel. W jej skład wchodzą „Spider-Man: Niebieski”, „Hulk: Szary”, „Daredevil: Żółty” oraz „Kapitan Ameryka: Biały”. Pierwszy z nich został właśnie ponownie wydany na naszym rynku i zdecydowanie warto mu się przyjrzeć bliżej.

Loeb w zasadzie nie opowiada żadnej nowej historii, a jego narracja wpasowuje się w opowieść stworzoną przez Gerry’ego Conwaya w numerach „Amazing Spider-Man” #121-122. Był to przełomowy moment zarówno dla serii o Człowieku Pająku jak i komiksu superbohaterskiego w ogóle. Nie jest tajemnicą, że wówczas zginęła Gwen Stacy, dziewczyna Petera Parkera, a zdarzenie to zaważyło na całym jego późniejszym życiu. Był to też pierwszy zeszyt, gdzie nie było typowego dla ówczesnych niewinnych opowieści happy endu. W „Niebieskim” Loeb przedstawia bardzo melancholijną i wzruszającą historię Parkera, który po latach wciąż próbuje radzić sobie ze stratą ukochanej. By uśmierzyć ból, swoje uczucia i przemyślenia zapisuje na taśmie magnetofonu, tym samym chcąc pozbyć się tragicznego zdarzenia z pamięci. Autor bardziej skupia się na prywatnym życiu bohatera, pierwszym spotkaniu z Gwen, pobudzonych uczuciach, rozdarciu między nią a Mary Jane i próbach zdobycia ukochanej. Choć nie brakuje tutaj pojedynków z łotrami, są one jedynie tłem dla romantycznej aury, niezbędnym minimum życia superherosa.

Podobnie jak w „Długim Halloween” Loeb umiejscawia akcję między świętami, w tym przypadku pomiędzy jednymi a drugimi walentynkami, a Tim Sale z kolei operuje podobnymi chwytami graficznymi. Kontrastując dynamiczne, pełne szczegółów sceny ze środkami wizualnymi z kina noir (wyraziste cienie, specyficzne kadrowanie) zamiast niepokojącej atmosfery udaje mu się wprowadzić spokój, zadumanie i w pewnym sensie nastrój pogodzenia się z sytuacją.

„Niebieski” to piękna, a zarazem smutna opowieść o miłości, czającej się na horyzoncie tragedii i próbie radzenia sobie ze stratą; wyznanie wiary udręczonego bohatera, który nigdy nie odzyska spokoju ducha. Opowieść o Spider-Manie jakiej nigdy wcześniej nie czytaliście.

Spider-Man: Niebieski (wyd. II)

Nasza ocena: - 85%

85%

Scenariusz: Jeph Loeb. Rysunki: Tim Sale. Przekład: Marek Starosta. Mucha Comics 2022

User Rating: Be the first one !

Paweł Deptuch

Redaktor, publicysta, autor kilku opowiadań i scenariuszy komiksowych. W latach 2004-2010 redaktor naczelny portalu Carpe Noctem. Od 2006 r. współpracuje z miesięcznikiem Nowa Fantastyka, a w latach 2018/2019 z polską edycją magazynu Playboy, gdzie pisał o nowych technologiach. Publikował też w zinach (Ziniol, Biceps) i prasie specjalistycznej (Czachopismo, Smash!). Od 2008 r. elektor Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego, a od 2019 r. juror Nagrody Nowej Fantastyki w kategorii Komiks Roku.

Zobacz także

Dwie maski. Wydanie zbiorcze – kolejna imponująca opowieść osadzona w czasach historycznych [recenzja]

Jean Dufaux to scenarzysta komiksowy, specjalizujący się w historiach sensacyjnych, jak i historycznych sagach, balansujących …

Leave a Reply