Gorący temat

Classic Layout

Miasto Latarni tom 1 i 2 – graficznie piękny steampunk, nie pozbawiony fabularnych wad [recenzja]

„Miasto latarni” skusiło mnie swoją steampunkową, mocno wiktoriańską estetyką. I choć pierwszy tom mocno nadwyrężył moje zaufanie – ze względu na tendencyjny rys fabuły i znaczące nielogiczności – to drugi niejako ratuje sytuację, sprawiając, że wciąż chcę poznać zakończenie tej nietuzinkowej historii. Byłem nastawiony bardzo optymistycznie do tego komiksu przede wszystkim ze względu na gatunkowy sztafaż i estetykę graficzną samej …

Czytaj dalej

Future – graficzna psychodelia z powtarzalnym przekazem fabularnym [recenzja]

Mam z oceną „Future” Tommiego Musturiego nielichy problem. Bo z jednej strony to niezwykła podróż przez chyba wszystkie możliwe komiksowe konwencje – co samo w sobie zachwyca. Z drugiej jednak strony to w warstwie narracyjnej powtarzana w kółko ta sama krytyka konsumpcjonizmu, odmieniana przez przypadki. I – o ile w swojej istocie trafna – tak powtórzona po raz n-ty przestaje …

Czytaj dalej

Departament prawdy, tom 4: Ministerstwo kłamstwa – prawda czy fikcja? [recenzja]

W czwartym tomie serii Jamesa Tyniona IV wracamy do głównej fabuły i perypetii Cole’a w tytułowej organizacji. Ze strony na stronę, intryga wciąga coraz bardziej.  “Departament Prawdy” jak dotąd wygląda na najambitniejsze dzieło Jamesa Tyniona IV. Niejednokrotnie przywołuje reminiscencje i skłania do jakościowych porównań z tymi najbardziej pamiętnymi i utytułowanymi komiksami spod szyldu DC Vertigo. To niezwykle stymulująca historia, która …

Czytaj dalej

Dom Slaughterów, tom 3: Powrót rzeźnika – uczuciowy zabójca [recenzja]

Trzeci tom spin-offu “Coś zabija dzieciaki” to powrót do widowiskowej formuły, którą znamy z głównej serii. Są walki, są przetasowania, jest intensywnie i dynamicznie, a bohaterami rządzą proste emocje i silne uczucia. Dwa dotychczasowe tomy „Domu Slaughterów” rozbudowały świat przedstawiony wymyślony przez Jamesa Tyniona IV i zaprezentowały nam obok znanych bohaterów również tych nowych. Tytułowy Powrót rzeźnika” zwiastuje pojawienie się …

Czytaj dalej

Z puszczy i bagien. Podlaskie opowieści ludowe – współczesnego Kolberga opowieści o Podlasiu [recenzja]

„Z puszczy i bagien. Podlaskie opowieści ludowe” to bardzo ciekawa pozycja. Dla mnie, z kilku powodów. Jako świeżo upieczony mieszkaniec Podlasia, siłą rzeczy staram się poznać region, w którym zdecydowałem się zamieszkać. Z drugiej strony, jako pisarzowi grozy, nigdy mi dość inspiracji, a eksploracja lokalnego folkloru – oprócz aspektu poznawczego sensu stricto – z pewnością takowych dostarcza aż nadto. Jednym …

Czytaj dalej

Legendy Zachodu. Buffalo Bill, Dziki Bill Hickok, Butch Cassidy i Dzika Banda – western pełna gębą [recenzja]

„Legendy Zachodu” to kolejny już western w wydawniczym portfolio Lost In Time, a zarazem drugi tom niniejszej serii. I choć zdawać by się mogło, że gatunek ten powoli odchodzi w zapomnienie, okrywszy się złą sławą przeinaczanej boleśnie historii, to jednak kolejne publikacje z tego nurtu – wskazujące na jego popularność w Europie Zachodniej, ale i u nas w Polsce – …

Czytaj dalej

Orły Rzymu – Rzymianie i barbarzyńcy [recenzja]

„Orły Rzymu” to kolejny dostępny na polskim rynku komiksowym przykład talentu Enrico Mariniego. Tym razem – inaczej, niż np. w „Cyganie” czy „Drapieżcach” – Marini pokazuje, że nie tylko świetnie rysuje, ale też potrafi dobrze pisać. Opowieść zawarta w „Orłach Rzymu” nie grzeszy może przesadnie oryginalnością w punkcie wyjściowym. Rzymianie podbijający kolejne ziemie biorą jako zakładników synów wodzów podbitych plemion, …

Czytaj dalej

Uniwersum metro 2033. Paryż: Lewy brzeg – postapo eksperymentalne? [recenzja]

Z najnowszą odsłoną UM2033 mam poważny problem. Bo z jednej strony „Paryż: Lewy brzeg” Pierre’a Bordage’a nijak nie wpisuje się w całość świata przedstawionego oryginalnie przez Glukhovsky’ego, tak nadal pozostaje lekturą – pomimo swoich wad – interesującą i z dużym potencjałem na rozwinięcie. Pozornie wszystko tutaj dobrze spina się z założeniami UM2033. Są tunele paryskiego metra, są resztki ludzkości, która …

Czytaj dalej

Przysięga tom 2 – godne zwieńczenie martinowskiej opowieści [recenzja]

Drugi tom zbiorczy „Przysięgi” cechuje większy fabularny mistycyzm, niż miało to miejsce w części pierwszej, bardziej zorientowanej na martinowskie fantasy o dworsko – politycznych spiskach. I godnie wieńczy opowieść, która zachwyca – szczerze – bardziej w warstwie graficznej. Zwłaszcza że udało się uniknąć grafikowi pewnych potknięć z tomu pierwszego. Już okładka tomu zwiastuje, czego w kwestii rysunku możemy się spodziewać. …

Czytaj dalej

Voyeur. Komiksy erotyczne z Playboya tom 1 i 2 – zmysłowość z przymrużeniem oka [recenzja]

Horacio Altuna to argentyński twórca komiksów, który znany jest m.in. ze współpracy z Carlosem Trillo. Ale też z bogatego dorobku komiksów erotycznych, w dużej mierze tworzonych na potrzeby hiszpańskiej edycji magazynu Playboy. Erotyzm – mimo że, mniej lub bardziej, dotyczy nas wszystkich – wciąż jest tematem tabu. Wstydzimy się o nim mówić, wstydzimy się wyrażać siebie, własne pragnienia i potrzeby. …

Czytaj dalej